Besök på landet

I dag har jag varit hemma hos Barbaras familj i en medeltidsby utanför Lyon. Det var verkligen toppen att se dem igen efter två år! På typiskt franskt vis bjöds det på en riktig braklunch: till förrätt var det lyonnaisisk sallad, varmrätt potatisgratäng och hemmagjord rostbiff med champinjonsås, därefter ost och bröd, sedan chokladkaka med engelsk sås och vaniljglass och så slutligen espresso med en liten chokladbit till. Snacka om att jag var mätt efter det! Senast jag träffade Barbaras familj var i tvåan på gymnasiet, jag förstod väl sådär varannan mening och det krävdes en enormt stor hjärnkapacitet för att jag överhuvudtaget skulle förstå vad som hände omkring mig. Skillnaden mot hur det var idag var verkligen natt och dag! Jag som knappt förstod ett ord av vad pappan i familjen sa förut (eftersom han pratar rätt snabbt och med någon lustig accent), jag förstod allt idag! Och jag lyckades dessutom säga flera meningar efter varandra och bidra till samtalet!! "självklart" tänker ni säkert nu, "det hade ju varit ett väldigt slöseri om hon bott i Frankrike i 4 månader utan att lära sig någonting", och ja, jag håller med, men det var skönt att få ett slags kvitto och för min egen skull få bevis på att jag faktiskt utvecklats.

Barbaras familjemedlemmar var väldigt, väldigt snälla mot mig, innan vi blev skjutsade till spårvagnen insisterade mamman i familjen på att jag skulle ta med mig två matlådor, en bit chokladkaka och en portugisisk specialité, så nu har jag mat för några dagar framåt :) Kort sagt har jag haft en väldigt bra dag!

Nu sitter jag framför datorn och finslipar det sista på två uppsatser som ska lämnas in i morgon, båda har redan blitiv rättade en första gång av mina lärare, så det är inte jättemycket jobb kvar, skönt. Men likväl ska det göras klart.

À plus!
//Amanda

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0