St Patrick's day

Igår var det St Patricks day. Igår lärde jag mig att St Patrick är ett irländskt helgon och att på Irland är det folkfest den 17 februari, vilket fransmännen anammat. Jag ska berätta om detta strax men först:

I måndags frågade vår lärare i kommunikation om vi var intresserade av att delta i någon slags språkfestival som äger rum nästa helg. Det tyckte jag lät intressant, och likaså gjorde 4 andra i min klass. I går hade vi ett möte med organisatörerna av festivalen för att få information om vad det är som förväntas av oss. Vi ska alla tillsammans hålla en halvtimmes lektion i våra respektive modersmål framför entusiastiska fransmän som kommer ställa frågor till oss. Vi kommer inte hinna lära dem så mycket, men några fraser på varje språk blir det nog! Det kommer bli kul!

Efter informationen var det mingel mellan alla oss "språklärare" och det bjöds på lite mat, vin och tilltugg. Vid 10-tiden bestämde jag, Cai, Santi och Lukas att vi minglat tillräckligt och vi gick iväg mot "Vieux Lyon" (typ gamla stan) där Cai hade bestämt möte med några fransmän för att fira detta irländska helgon. I Veux Lyon var det helt galet. Det var människor överallt, pubarna var överbefolkade, på gatorna vimmlade av människor som hade gröna hattar, tröjor och andra accessoarer på sig.

 

Jag är tveksam till om jag någonsin varit med om något liknande. Folkfest var det i alla fall! Cai hittade sina vänner, men jag hade tidigare under dagen pratat om att möta Janelle, så jag lämnade dem och efter att ha bufflat mig igenom fler folkmassor än jag har fingrar så hittade jag henne, Rachel, Braydon och ett gäng andra glada människor. Det var en lyckad kväll, det var varmt utomhus så vi frös inte!

 

//Amanda


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0