Söndag

Söndagen var dagen-D, det var dagen för vårt "uppträdande", vår kurs i svenska, spanska, malaysiska och kinesiska. Jag lyckades försova mig och tack vare tidsomställningen fick jag bråttom, men jag hann och mötte upp de andra utanför les subsistances. Det visade sig att det inte var så jättemånga som var intresserade i att lära sig våra språk, så vi hade en liten publik på kanske 15 personer, men det gick bra ändå. Vi lärde dem att säga grunderna i våra språk, och efter en halvtimme hade vi frågestund. Därefter var vi klara. Det visade sig dock att det fortfarande fanns platser kvar till andra kurser i andra språk, så jag, Santi och Cai stannade för att titta på en konstnär som skulle lära oss "färgernas språk". Han berättade en historia om lilla bå och lilla gul som var bästa vänner. Budskapet i hans kurs var bra, men framförandet inte så bra. Hans kurs riktade sig till barn, men trots det så berättade han hela historien på extremt dålig engelska som var svår att förstå. Efter nästan hela historien var det ett barn som bad honom ta det på franska i stället och efter det blev det bättre, men fortfarande något konstigt.

Något förvirrade gick vi iväg till restaurangen där vi kvitterade ut våra mackor, vår dryck och vår desert som vi fick gratis tack vare att vi medverkat i ett spektakel. Det kan ha varit den godaste kycklingmacka jag någonsin ätit. Vilken macka! Efter ett tag kom en av lärarna som också jobbar på CIEF (men som inte är vår lärare) in i restaurangen. Han satte sig med oss och berättade att han hade biljetter över till en teater senare på kvällen som normalt skulle kostat 5 euro styck, och frågade om vi var intresserade. Eftersom ingen av oss gjorde någonting annat så tackade vi ja. Därefter hade vi en väldigt intressant diskussion med honom kring kulturella skillnader etc.

Teatern var bra, den var väldigt filosofisk och var till för att få oss att tänka på pengar och vilket värde pengar egentligen har i våra liv. Efter teatern gick vi mot centrala Lyon och hamnade slutligen på Quick där Susannah mötte oss. Efter ett tag gick vi vidare hem till Santi där vi åt mat, tittade på film och disskuterade kärlek. Lagom sent gick vi hem och jag ramlade i säng.

Idag har varit en helt normal måndag. Jag var i skolan, efter skolan var det fotbolll och nu sitter jag framför datorn för första gången sedan i torsdags kväll om man inte räknar med att den var igång under fredagen men då fungerandes som CD-spelare. Jag har en lugn vecka framför mig, alla prov är avklarade för denhär gången, skönt! Hittills har jag lyckats bra, jag är nöjd med migsjälv.

 

På promenad genom Lyon hittade vi denna passage, mys!

 

Nu ska jag gå och duscha och därefter kanske vara jätteduktig och göra min läxa tills på onsdag? Vem vet ;)

 

À toute à l'heure!

//Amanda


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0