SEL

I Frankrike är någonting som heter SEL väldigt populärt. Detta är en förkortning som står för Services en Echange de Temps. Fråga mig inte fraför det heter SEL och inte SET. Detta betyder ungefär "utbyte av tjänster gentemot tid" och innebär att man byter tjänster med varandra, helt gratis. Min lärare i kommunikation tyckte att min klass skulle delta i detta, gav oss därefter alla i uppgift att tänka ut vad vi ville ha och vad vi hade att erbjuda i utbyte. Därefter träffades vi, tre klasser och diverse olika lärare och fransoser i en bar. Alla tejpade upp sina listor över önskemål och erbjudanden runt om i baren och därefter minglade man runt för att hitta någon som erbjöd det man efterfrågade och som efterfrågade det man erbjöd (hängde ni med?). Jag hade den ofantliga turen att hitta folk som ville ha mina tjänster i utbyte mot sina. Från och med nu ska jag vara barnvakt åt min lärare i utbyte mot att jag får låna hennes tvättmaskin och ugn varannan vecka. Dessutom ska jag få lektioner i fiol i utbyte mot barnpassning, jag och Santi ska göra ett spansk/engelskt utbyte, jag ska få matlagningstips mot konversation i engelska och sist men inte minst ska jag hjälpa ett barn med hans pianolektioner i utbyte mot att få spela piano själv. Härliga tider! Förhoppningsvis fungerar allting som smort.

I övrigt har jag bokat min resa till Aix-en-Provence idag. Den 10 till 14 april blir vi borta, jag och Susannah. Det kommer bli toppen! Jag har även skrivit två prov som jag hoppas gick bra, upplevt min första franska strejk som drabbat mig (cafeterian var stängd) och anmält mig till en aktivitet som skolan anordnar: en middag i en fransk familj. Jag återkommer med fler detaljer om detta när jag vet mer.

Nu är det läggdags!
À bientôt!
//Amanda

 

PS, Gick förbi dessa affisher igår, de sitter uppe precis brevid Lidl. Inte visste jag att Lisa Ekdahl vad känd i Frankrike...men tydligen. Kul!




Kommentarer
Postat av: Jennifer

du måste hälsa Aix från mig då! Det var ju där jag var i en månad! Det är jättemysigt! Då ska ni gå på Cours Mirabous...Och sitta på uteserveringarna...och kolla i alla mysiga affärer..Om ni ser en skola som heter IS så är det där jag gick!

2010-03-24 @ 06:24:19
URL: http://www.jennifersporrong.blogspot.com
Postat av: ES

Vad mycket spännande som händer! Det låter jättkul hoppas det fungerar med alla byten av tjänster. Här händer det inte så mycket - vi glada om snön smälter... Märkligt att du inte märkt av strejkerna mera här låter det som hela F är lamslaget, men det är väl typiskt vår mediabevakningen.

2010-03-24 @ 08:13:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0