Lördag

Kring 11 knackade det på min dörr, det visade sig vara Alfredo som kom för att hämta sin kamera som han glömt dagen innan. Vi åt frukost och gjorde ingenting speciellt, sedan tog jag all min smutstvätt, mitt tvättmedel och efter att ha lämnat av Alfredo vid spårvagnsstationen traskade jag hem till min lärare för att tvätta. Vi har ett utbyte, jag får tvätta hos henne mot att jag passar hennes 4,5 år gamla dotter. Det funkade bra! Jag satte igång en maskin och därefter umgicks jag med Esther och en annan student som i utbyte mot att passa Esther ska få hjälp med att skriva sitt ansökningsbrev för att komma in på universitetet i Frankrike. Hon hette Youyou och är från Kina. Vi lekte gissningslekar och ritade och jag tror att det gick bra, Esther var inte ledsen och hon verkade inte tycka att vi var jättekonstiga när vi pratade med henne. I slutet så berättade hon för mig att hon tyckte det var lite svårt att förstå hur Gud kunde ha skapat hela världen, hon tyckte att det måste ha varit svårt. Därefter sa hon att hon inte var helt säker på att jorden är rund. Jag tyckte att hennes tankar var väldigt intressanta att lyssna på :)

Väl hemma igen lagade jag mat, åt upp den och därefter åkte jag iväg till "les Subsistances" som kanske kan jämföras med Kulturhuset i Stockholm. I helgen hade de ett spektalel som hette "ca tchatche", en helg med temat språk. Jag måste ha glömt att berätta för er om det, men en av aktiviteterna som anordnades under helgen var så kallade "minutkurser" i språk. Vår lärare frågade min klass om det intresserade oss och 6 av oss tyckte att det lät som en rilig idé att lära fransmännen lite grunder i våra respektive modersmål. Som tack för att vi ställer upp fick vi gå på ett uppträdande gratis, det var detta uppträdande som jag åkte iväg för att titta på i lördagskväll. Jag hade ingen aning om vad jag hade att vänta mig, men det visade sig vara en modern cirkus som hoppade, gjorde volter, använde sig av trampoliner, sjöng, dansade, pratade... kort sagt gjorde väldigt mycket underhållande och imponerande saker. Det var jättebra!

Efter uppträdandet hade jag sällskap med Lucas och Santi en bit innan jag tog tunnelbanan hem till mig. Susannah kom över, vi drack te, pratade om livet och bara tog det lugnt. Mys!

À bientôt!
//Amanda

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0