Lite funderingar.

Snart ska jag gå iväg till skolan och luncha med Susannah, men än har jag lite tid kvar innan jag måste gå, så varför inte skriva ett inlägg? Jag har tänkt på en sak. När man lär sig ett nytt språk i ett nytt land så inser man att det inte bara handlar om grammatik och ordförråd, det handlar om så mycket mer. Fransmän har helt andra sätt att uttrycka frustration på än vad vi har. När jag stönar fram ett "äääh" på fotbollsplanen, då är det inte många som förstår vad jag menar, mitt stön är inte internationellt, lagkamraterna skriker snarare "putain" eller något likvärdigt. Sättet man argumenterar på är annorlunda och hur man visar ilska likaså. För mig är skillnaderna inte jättestora men många i min klass har problem med just att visa ilska eftersom man varken i Kina eller Japan är speciellt ilskna av sig. Vi har en kurs som handlar just om uttal, intonation, språkmelodi och hur man visar känslor på franska, och för tillfället jobbar vi med att visa ilska vilket resulterar i väldigt muntra lektioner, det är inte lätt att hålla masken och låtsass vara arg när hela situationen är så komisk!

Nu ska jag gå och föra över lite pengar till mitt franska bankkort

À toute!
//Amanda

Kommentarer
Postat av: Miriam

hahaha, kul lektion!:)

Jaa..språk är knepigt. Tycker att på en del språk så låter folk alltid arga :P Typ spanska nyhetsupläsare, 'hujeda mig' tänkte jag, 'han får nog ett sammanbrott snart' men det fick han inte och allt var frid och fröjd.:P



hm, sagt mina tips på facebook..Men kan tillägga typ..saftsoppa också.;)



utställningen var såååå bra! Eller, de tär så blandad kvalitet på allt som kommer in, men det mesta var bara ren fröjd för ögat :)



usch, hoppas du sover gott nu!:P sova..jaa..sova! godnatt!^^

2010-03-31 @ 22:36:04
URL: http://odditiesandstuff.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0