En toppendag!

Idag vaknade jag, det var sol utomhus och 14,5 grader. Kort sagt en perfekt morgon. Jag traskade iväg till skolan, hade en lektion i hörförståelse och sedan var det prov i "muntliga verktyg" vilket för tillfället innebar uttal. Det kan ha varit ett av de läskigaste proven jag någonsin gjort. Första delen gick ut på att markera i en text hur man skulle binda samman orden korrekt vilket var helt okej, men del två, hu! Min lärare gav varje elev varsin dikt. Sedan fick vi fem minuter på oss att läsa dikten, göra anteckningar och förbereda oss på att läsa den högt. Därefter samlade hon in dikterna och drog lott om vem som skulle börja. Shizuka började, hon läste dikten inför hela klassen och läraren antecknade. Därefter berättade hon (läraren) för Shizuka, och hela klassen, precis vad hon gjort för fel när hon läst och några saker som hon gjorde bra. Det gjorde mig rädd, men det gick bra för mig!

Jag vet inte hur det är överallt, men jag har aldrig varit med om detta typ av prov, de få gånger man någonsin haft muntliga prov har läraren kallat in eleverna en och en alternativt två och två och aldrig sagt framför andra elever vad som var bra och vad som kan förbättras. Det som var nästan värst var när vissa i min klass läst sin dikt och läraren endast sa saker som eleven gjort fel. Hu!

Efter provet var jag klar för dagen och mötte Susannah i kafeterian för att äta lunch. Tillsammans gick vi sedan hem till mig för att göra lite research inför vår resa till södra Frankrike som vi ska göra under påskolvet. I mitt postfack låg en överraskning och väntade på mig: ett paket från Sverige! Jag blev så himla glad!

Tack, tack, tack!!

 

Efter lite research kom vi fram till att det kanske var bättre att gå och prata med personerna som säljer tågbiljetter på SNCF personligen i stället, så det gjorde vi. Vi hamnade slutligen på Perraches tågstation där vi lärde oss att det inte finns några bussar i Frankrike som inte är reginala, i Frankrike råder tågmonopol.

 

Nu sitter jag och plitar på min biografi som jag ska presentera i morgon. Jag valde slutligen Astrid Lindgren, förhoppningsvis går det bra i morgon!

 

Tillbaka till plugget!

 

//Amanda


Kommentarer
Postat av: Miriam

hahaha, högskoleguiden också!:D



Hejsvejs amanda :] tack för ditt finfina jättegula brev! Svar är på G!:D



Läskigt med offentlig feedback för övrigt.o_O

2010-03-22 @ 20:12:47
URL: http://odditiesandstuff.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0