Två veckor!

Idag har jag bott i Frankrike i två veckor och det börjar kännas som att jag faktiskt bor i Lyon nu, inte bara är här på besök som jag kännt litegrann förut. Det är en skön känsla! I går fick jag brev från Anna-Greta också, det var kul! Brev är alltid kul att få, speciellt eftersom jag bara fått brev från en person innan A-G, förutom banken.

Dagen har gått i ärendenas tecken. Först ut på min "att-göra-lista" stod posten. Så jag knallade iväg dit och hämtade ut mitt rekommenderade brev. Sedan gick jag till banken för att få ut mina kontokort (tydligen ska jag ha två...) men det fick jag inte göra förren de fått postens bekräftelse på att jag hämtat ut mitt brev. Jaha tänkte jag, tackade för mig och gick. Kvinnan bakom disken kände igen mig.

Ärende nummer tre var skolan. Jag hade lämnat lite papper till dem som CSN kräver att de fyller i för att jag ska få studiebidrag. De hade inte gjort klart mina papper men en väldigt hjälpsam kvinna tog mitt nummer och lovade att ringa när de var klara. Tack, sa jag, och gick.

Ärende nummer fyra var SFR, internetleverantören. Jag fick ett konstigt sms från dem igår som jag inte förstod, så jag gck dit för att fråga vad de menade. Som tur var hade det inte uppstått några problem och internet kommer snart, snart, snart till min lägenhet.

Ärende nummer fem var mataffären. Inte så spännande, men det är alltid lite av en utmaning att handla, eftersom förpackningarna inte ser likadana ut som hemma, så man måste verkligen läsa var som står på dem för att se att man tar rätt produkt och inte creme fraiche i stället för yoghurt.

Efter det har jag lagat mat, ätit upp den, knallat tillbaka till skolan för att hämta mina papper och nu sitter jag på skolans bibliotek där de har gratis internetuppkoppling. Snart ska jag gå hem och städa, diska och laga mat, men inte riktigt än.

I kväll kanske jag ska gå ut för första gången här. Jag hoppas det, är lite taggad och det kan bli riktigt kul!

 

För några dagar sedan hittade jag Astrids frisör. Hon har många verksamheter i Lyon, Astrid. Både hotell och frisör...

 

À demain!
//Amanda


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0