Mindre byråkrati åt folket!

Hur man öppnar ett bankkonto i Frankrike.

Steg 1. Boka in ett möte på banken. Det är inte det lättaste, men ändå det i särklast lättaste av dessa steg.
Steg 2. Gå på mötet.
Steg 3. Skriv under miljontals papper samtidigt som banktjänstekvinnan/mannen tar kopior på alla dokument du någonsin ägt
Steg 4. Inse att du saknar några dokument och lova att komma tillbaka med dem nästföljande dag.
Steg 5. Skriv under ytterligare några dokument.
Steg 6. Få ett rekommenderat brev på posten som du ska skriva under och sedan ge tillbaka till posten.
Steg 7. När ditt boende är bevisat kan du kanske andas ut.
Steg 8. Några dagar efter att du skrivit under dokumentet som bevisar att du bor någonstans så kanske ditt bankkonto är öppnat, det återstår att se.

Eh ja. Jag hat gått fram och tillbaka till banken ungefär varje dag sedan jag kom hit, med undantag på söndagen och måndagen, och trots det har mitt bankkonto inte blivit öppnat än. Idag fick jag veta att det rekommenderade brefvet de skickat till mig blivit returnerar av min SLARVER till brevbärare för att jag inte skrivit mitt namn på brevlådan. Det står mitt namn på min postlåda, och det har stått där sedan jag flyttade in. Så nu måste jag vänta ytterligare några dagar för att brevet ska skickas dit igen eftersom hon (bankkvinnan) inte bara kunde ge mig brevet i handen för då hade jag ju inte bevisat att jag bor där jag bor. VAD SPELAR DET ENS FÖR ROLL??!? Jag får ju ändå alla uppgifter från dem via internet. Gah!

//A

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0