Lördag

Skrivet i lördags, men som synes publicerat idag.

Andra dagen här. Idag var det tänkt att det skulle komma ett företag hit och åtgärda en del saker som min hyresvärdinna Stéphanie skrivit upp på en lista. Kort sagt skulle de städa. De skulle komma klockan 10, så jag och pappa bestämde att vi skulle äta frukost på hans hotell vid nio. Klockan gick och inget företag kom. Jag ringde och fick höra att de inte kunde komma just nu av en anledning jag inte förstod men att de kunde komma klockan två i stället. Okej tänkte jag och gick bort till pappas hotell. Vi hade ett möte hos banken för att öppna ett bankkonto klockan 11.30, men fram till dess hade vi lite tid att slå ihjäl eftersom städfirman inte kom så vi bestämde oss för att ta en tur till min skola. Turen var på vår sida så skolan var öppen och vi kunde gå in. Vi hittade mötesplatsen jag ska ta mig till på måndag, pappa fotade lite och sedan gick vi igen. Vid place Jean Macé fanns en marknad där de sålde frukter, grönsaker, kött, fisk, kläder, smycken och mycket mer. Tänk Hötorget fast större, mer folk och fransmän överallt. Dit ska jag gå någon gång och köpa mat. Den kan bli kul.

 

På banken gick det bra. Jag fick skriva under en miljon papper och kom fram till att jag saknade några dokument som bankkvinnan ville se, men jag förstod det mesta, hon var trevlig och nu har jag ett franskt bankkonto!

 

Som nummer två på dagens att göra lista stod kontantkort. Jag måste ha ett franskt kontantkort, det kommer bli svindyrt för mig här annars. Vi började gå längs Rue de Marseille eftersom vi tyckt oss se affärer som sålde kontantkort. Efter att ha försökt på flera affärer kom vi till en skum affär där de sålde simkort. Killen bakom disken tog fram ett kuvert med massor av lösa simkort och började gräva runt. Han hade ingen aning om samtalspriserna eller någonting. Allt kändes väldigt skumt, så vi tackade för oss och gick. Inte långt därifrån hittade vi en till affär där de sålde kontantkort. Denna gång kändes det inte riktigt lika gangsteraktigt, men fortfarande kunde de inte så mycket, eller så ljög de. Vi orkade inte leta längre, så där köpte jag i alla fall ett kontantkort för 25 euro och fick en nalle och 5 euro att ringa för på köpet. När jag får internet här ska jag kolla upp priserna. Fram tills dess håller jag tummarna för att jag inte blivit grundlurad.

 

Resten av dagen var vi i gamla Lyon, men det har jag redan berättat för er. I morgon är det söndag. Då åker pappa hem igen, alla affärer är stängda och jag hade tänkt att jag ska städa hela lägenheten och svabba golven. Det behövs, kan jag säga.

 

Vi hörs!
//A


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0