Dijon!

I går var jag, Teresa och Sophie i Dijon på utflykt. Dagen började 05.45 när min väckarklocka ringde. En timme och 15 minuter senare befann jag mig på tågstationen där jag och Sophie skulle mötas för att tillsammans gå på tåget. Allt gick bra, och tåget kom på utsatt tid. Lite drygt två timmar senare var vi framme i Dijon!

 

 

På tågstationen mötte vi Teresa som bor mitt emellan Lyon och Dijon och därför tog ett annat, lokalt tåg. Vi bestämde oss för att gå till turistbyrån för att få lite tips på vart vi skulle gå, platser vi inte fick missa och så vidare. På turistbyrån var vi helt ensamma och möttes av en trevlig kvinna som förklarade att turistsäsongen inte är i slutet på januari utan snarare på våren och sommaren, men att det ändå fanns en del att se. Bland annat fanns det ett ugglespår som gick runt Dijon och alla dess sevärdheter. Till spåret kunde man köpa ett litet häfte så att man fick lite information på de olika stationerna. ”Kul” tänkte vi och köpte häftet. Sedan gav vi oss ut på ugglejakt!

 

 

De små guldpilarna med ugglor på ledde oss till en triumfbåge

 

 

Ugglepilarna ledde fram till såna här:

 

 

Vid dem skulle man stanna och läsa i den lilla broschyren om sevärdheten man stod framför.

 

 

Ugglorna ledde oss vidare till en jättestor saluhall där de hade jätteostar!

 

 

Eftersom det var ganska kallt ute och dessutom snöade så gick vi in och tog en fika efter ett antal sevärdheter.

 

 

Dijon är en jättegullig stad, kom vi fram till ganska snart. Allt var mycket pittoreskt och fint.

 

 

Dijon är inte bara känt för sin senap. Tydligen är den även känd för en liten stenuggla som man ska gnugga med sin vänstra hand och samtidigt önska sig någonting. Det sägs att det för tur med sig, så självklart gjorde vi det!

 

 

 

 

Och ugglejakten fortsatte.

 

 

Vi såg väldigt mycket fina gamla hus och kyrkor. Efter ett tag blev vi hungriga och kalla igen, så då gick vi in på en restaurang och åt lunch. Till efterrätt blev det "pain d'epices" på svenska ungefär "kryddbröd". Det smakade ungefär som en blandning mellan pepparkakor och kavring. Gott var det!

 

 

Sedan gick vi på konstmuseum. Jag tyckte att detta konstverk var snyggt!

 

 

Vi hittade ännu en fin kyrka, men vi tyckte att något fattades. Efter en stund kom vi på vad: statyer. Sagt och gjort:

 

 

Fint!

 

 

Dagen avslutades med att vi gjorde klart ugglespåret, tog en hoppbild och gick in på en jättemysig, irländsk bar där jag för första gången drack en s.k. snakebite. Sedan gick vi till tågstationen där tåget gick halv åtta. Kring 10 var jag hemma igen, jättetrött efter en tidig morgon och mycket promenerande, men jätteglad. Vi hade en jättebra dag i Dijon och även om vi bara var där över dagen så kändes det som att vi hann se massor!

 

 

Bisous!

/Amanda

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0