Det finns två sorters människor...

Jag har upptäckt att det bara finns två typer av människor i Lyon. I alla fall bland de man möter i affärer, på restauranger, på banken etc. Det finns den snälla, förstående fransosen som anstränger sig för att prata så att du ska förstå och som ärligt försöker hjälpa dig. Denna typ är oerhört sympatisk. Sedan finns det den elaka. Den här typen vill inte hjälpa dig alls. Han eller hon vill bara ta dina pengar och försvinna. Den här typen anstränger sig inte heller för att du ska förstå vad han eller hon säger, utan använder gärna långa ord och mycket siffror när de pratar. Som tur är så dominerar faktiskt den snälla typen vilket verkligen har gjort mig glad idag. Först träffade jag en snäll försäljare på SFR, sedan ännu en på Bouygues och en tredje på The Phone house. Däremellan hann jag bara träffa en "elak".

NU generaliserar jag lite, men det stämmer faktiskt ganska bra. Susannah hade också upplevt dessa båda typer, men inget mellanting.

Idag hade jag ett uppdrag: upptäck den del av Lyon som ligger mellan floderna.


Så sagt och gjort, efter att ha gjort diverse ärenden och ätit lunch så tog jag mitt pick och pack och gick över bron till området som skulle upptäckas. Det blåste och var kallt, så jag hann inte långt innan jag såg en fantastisk bokhandel som jag var tvungen att gå in i. Mycket böcker hade dem, vill jag lova, men ingenting på varken svenska eller engelska. Jag känner att de franska böcker jag har i bokhyllan bör läsas ut innan jag hugger in på en ny fransk bok, så jag köpte ingenting. Jag bara gick runt och tittade. Efter ett tag gick jag ut igen och upptäckte vidare. Jag hamnade på McDonalds och surfade en stund. Sedan kom jag på den brillianta idén att försöka gå och handla internet nu när både mitt pass och mitt "RIB" låg i väskan. RIB är ett slags bevis på att man har ett bankkonto, med kontonummer, namn och andra uppgifter. När folk i Sverige frågar efter ett kontonummer så frågar de i Frankrike efter ett RIB.

I alla fall, jag hade ingen större framgång, jag träffade nämligen på typen "elak" försäljare som jag berättade om ovan. Så jag gick vidare och lät mig förvirras av utbudet på olika typer av internet.

Nu sitter jag som vanligt på min favoritdonk. Snart ska jag gå hem, äta lite choklad och lösa korsord! Paaartypary!

Au revoir!
//Amanda

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0