Toppenlördag!

Lördagen tillbringades i sällskap med dessa trevliga människor i "vieux Lyon" - alltså gamla Lyon.

 

Vi gick runt och hittade många trevliga platser, bland annat denna som hette "arkeologiträdgården"

 

 

Jag och Taé.

 

 

Vieux Lyon, jag tycker det är fint! Under turistsäsongen (dvs inte nu) är är det alltid jättemycket folk här! Dock inte en lördag klockan 11...

 

 

Under medeltiden byggde man gångar genom husen för att snabbare kunna ta sig ner till floden för att hämta vatten, men också för att lättare kunna försvara sig under krigen. Dessa kallades för "tranboules".

 

En bild säger mer än 1000 ord...

 

Efter mycket turistande gick vi på ett museum om Lyons historia. Det var intresant. Silke var länge en av de största exportvarorna från Lyon, så en del av muséet ägnades åt att förklara produktionen.

 

 

Efter besöket på muséet gick vi till en restaurang och åt mat, jag åt antagligen den godaste "croque monsieur" jag någonsin ätit! Sedan sa vi hejdå till de andra, Susannah kom och vi lagade mat tillsammans, åt crêpes med nutella och tittade på the Holliday. Me like!

 

//Amanda


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0