Lyonaisiska specialiteter

Igår var en rolig dag! Jag började dagen med ett uppdrag: att gå på marknad i Lyon och handla som fransmännen gör, dvs köpa frukt, grönsaker, charkuterier, fisk, oliver etc på marknad och bara köpa typ mjölk i mataffären. Det gick bra, jag lyckades framgångsrikt komma hem med det jag behövde, även om det tog lite tid. Solen sken och fåglarna kvittrade. Det är verkligen vår i luften!

När det var avklarat gick jag hem till Sophie och fikade, snackade skit och bara umgicks. Det var myspys. På kvällen hade en kille i min klass, Sultan från Saudi-Arabien, dragit igång en "get-together" med klassen. Vi skulle alla gå på lyonaisisk restaurang och äta specialiteter från regionen "rhône des alps" som är vår region. Totalt var vi 10 personer som kom, en danska, en amerikan, en colombian, två kineser, en fransyska, en japan, en saudiarab och en tysk.

Förrätt!

Huvudrätt

och det bästa av allt: efterrätten

Jag lovar att den där chokladtårtan är den godaste chokladtårta jag NÅGONSIN ätit. Den var himmelsk! Den var SÅ god. Det går inte att beskriva. Så mjuk och len och god. Oj oj oj vilketn tårta.

 

Maten var god, men inte så speciell. Men trevligt var det!

 

 

Hela gänget från vänster och runt bordet: Sultan, Chai, Sophie, Chisuka, Santiago, Josefine, Susannah, Malte och Fatima-Sarah.

 

Efter restaurangbesöket gick vi till en konsert som Sultan hade hört talas om. Musiken var jättebra och det var jättemycket folk där. Jag smakade för första gången "ginger beer", alltså ingefärsöl, vilket faktiskt var jättegott! När konserten var över satte vi oss ner kring ett bord och umgicks. Kort sagt var det en riktigt lyckad kväll!

 

Idag ska jag träffa en klasskompis som heter Janelle. Planen är att vi ska gå till parken "la tête d'or", jag hoppas det inte börjar regna. Nu är det lunchdags.

 

Bisous!
//Amanda


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0