La Croix Rousse

Idag har varit en toppendag! Den började med en löprunda i morse, fortsatte med en jättegod frukost, en skön dusch och en tripp till marknaden vid place Jean Macé. Där är alla grönsaker jättebilliga, så jag kom hem med en paprika, broccoli, lök, äpplen och en squash och kände mig nöjd med migsjälv. Efter lunch gick jag iväg för att möta upp Sultan som kommit tillbaka från sin resa till Paris. Vi bestämde oss för att vädret var bra och gick på en promenad bort till en för mig okänd stadsdel, la croix rousse. Den ligger uppe på en kulle och det var här silkeproduktionen fick sin start en gång i tiden. Lyon var mänligen silkets huvudstad på 1800-talet. Väl uppe på kullen kom det fram en fransman till oss och började prata. Han hade hört vår konversation och var trevlig. Det hela slutade med att han pekade ut den bästa baren, restaurangen, ostaffären och kaféet i stadsdelen. Trevligt!

 

 

När vi tagit oss upp på kullen mötte vi upp Taé som tagit tunnelbanan. Vi satte oss på fiket som killen rekommenderat och drack té, diskuterade kulturella skillnader och hade allmänt trevligt. Sedan gick vi in i ostaffären som vi också blivit rekommenderade och köpte ost. Sedan fick vi lust att bli väldigt franska så vi köpte en baguette, tog ostarna och gick och satte oss vid en park med fin utsikt över Lyon och hade fransk picknick. Mums!

 

 

 

Sedan skulle Sultan iväg så han sprang iväg till tunnelbanan medan jag och Taé gick ner. Det var så fint, och jag tog säkert 20 bilder med samma motiv. Jag ska försöka välja ut en av dem att lägga upp här.

 

Är det inte fint?

 

 

När jag kom hem hade jag fått brev från Sverige! I brevet låg en överraskning:

 

Tack Karro! Och Camilla, här kommer en bild på gårdagens inköp.

 

 

Jag har precis sett Sverige ta hem två OS-medaljer till genom Johan Olsson och Markus Hellner. Det blev riktigt spännande i slutet, men det gick ju bra! Härligt! Förövrigt trodde två försäljare på marknaden idag att jag var från USA, Kanada eller England, jag undrar om min accent är lite engelsk?

 

Och om en vecka kommer familjen till les deux alpes! Wihoo!

 

Nu ska jag sova, à demain!

//Amanda


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0