Fotboll

Första dagen efter ett riktigt bra lov. Trots detta kändes det bra att komma tillbaka till skolan igen, inte ångestladdat som det ibland kunde göra under gymnasiet. Än har jag inte hunnit tröttna på skolan alltså. Innan jag berättar om dagens händelser ska jag bara kort berätta lite om gårdagen eftersom jag var lat och inte uppdaterade igår.

Dagen började med att jag insåg att det var strålande sol ute vilket fick mig att fatta beslutet att det vore ett förfärligt slöseri på solsken att stanna inne och plugga en sådan fin dag. Alltså åt jag min frukost, tog mina läxpapper och gick ut. Jag hamnade till slut på en bänk i Vieux Lyon där jag författade ett brev till Karro och började fundera litegrann på en presentation som jag skulle hålla på måndagen. Sedan blev klockan mycket och jag gick iväg för att träffa Josefine, en dansk tjej som jag lärt känna här.

Vi hade bestämt att vi skulle äta lunch tillsammans vilket inte var det lättaste, många ställen är nämligen stängda på söndagar, till slut hamnade vi på Quick, Frankrikes svar på McDonalds, men det är mycket godare mat på Quick!

 

Efter mycket prat (på svenska/danska wiiihoo!) mycket mat och god efterrätt så skildes vi åt och jag gick hem för att göra klart min presentation och skypa med Jennifer!

 

Så, idag har varit en bra dag! Lektionerna var intressanta och det var kul att träffa klassen igen efter lovet. På dagens sista lektion skulle vi presentera olika franska kläd/livsstilar som typ emon, braten, fjortisen osv i Sverige, men de franska varianterna. Jag hade valt en stil som heter Nappy, som är mer eller mindre samma sak som braten i Sverige. Det gick faktiskt väldigt bra, och min dag blev ännu bättre när min lärare sa: "du gjorde inte alls många misstag". Oj vad glad jag blev! Hon gav mig därefter en lista med alla misstag hon hört under min presentation. Med tanke på att jag pratade i typ 4 minuter så var listan inte alls lång, bara typ 6 punkter!

 

Efter skolan åkte jag direkt till Bron för att spela fotboll för första gången. Det var väldigt kul! Tränaren delade in oss i två delar efter hur bra vi var, men han gjorde det på ett bra sätt och alla verkade vara väldigt snälla. Jag träffade en norsk tjej som jag hade sällskap med på vägen hem, det var skönt att prata lite svenska efter en hel dag med endast franska!

 

Nu ska jag göra crêpes, och äta upp dem framför antingen OS eller en amerikans tv-serie beroende på om det är någon rolig sport i OS nu (läs: om Sverige har medaljchans i grenarna som sänds nu eller inte.)

 

À demain!

//Amanda

 


Kommentarer
Postat av: Anonym

vilken grupp hamna du i, på fotbollen? dvs, hur hög standard ere på spelarna? no offence :)



btw, du vill ju ha tvserier att kolla på, ja har hört att true blood ska vara awesome, o den ska man kunna se på svt play :) bara ett litet tips!

2010-02-23 @ 20:59:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0