Första skoldagen!

Idag började skolan! Klockan 11 hade jag möte i ett klassrum där mitt namn ropades upp, jag fick ett schema och sedan, något förvirrad, lämnade klassrummet nästan lika fort som jag kommit dit. 11 elever följde efter en lärare och vi hamnade i ett jättelitet klassrum nere i källaren. Där hade vi en dubbellektion i läsförståelse och skriftligt uttryckande. Vår första uppgift blev att prata med bordsgrannen och därefter skriva ett porträtt av denna person. Läraren verkar jättebra, sträng men bra. Sedan hade vi nästa lektion i någonting som kallas "kommunikation". Där pratade vi om mode, hur det varierar i olika länder, vilka skillnader som finns etc. Det hade antagligen varit jättetråkigt att göra i en klass med bara svenskar, men eftersom min klass består av en saudiarab, en kanadensiska, en malaisian (?), en japan, två colombianer och fem kineser så blev det intressant. Alla verkar jättetrevliga och av varierande ålder; vi är tre som är 19 och de äldsta är 26.

Jag har lektioner varje dag, men dagarna är ganska olika långa. Mina fredagar är värst. Då börjar jag 8 och slitar 15.45. Det låter ju inte så farligt, tänker ni säkert nu, men på hela dagen har vi ingen rast som är längre än 15 minuter och eftersom skolan är gigantisk kommer de minutrarna begövas för att hitta till rätt klassrum. Alltså har jag ingen lunch på fredagar. Det kommer antagligen bli så att man får ta med sig, men man kan ju undra hur de tänkte när de gjorde schemat.

Efter att vi slutat idag åt jag lunch tillsammans med Sultan som är från saudiarabien, Natalia som är från Colombia och en till colombiansk kille som jag tappat namnet på. Det var väldigt trevlig och yttrade kanske 5 ord engelska totalt under hela tiden. Awesome!

I mirgon har jag jättesovmorgon, börjar klockan 14. Jag ska antagligen försöka åka iväg till Bron och försöka bli medlem i någon sportaktivitet på skolan. Det finns praktiskt taget alla sporter att välja på och får bara 10 euro per termin får man välja två och träna dem någon/några gånger i veckan. Kruxet är bara att man såklart måste åka och prata med läraren som håller i kurserna, men varför inte göra det i morgon när jag har massa ledig tid? Nu måste jag bara komma på vad jag vill göra. Det finns tex:

Basket, handboll, fotboll, wolleyboll, afrikansk dans, balett, hiphop, jazz, salsa, ridning, gymnastik, golf, landhockey, karate, simmning, rugby, squash, taekwondo, tai chi, tennis, pingis, frisbee ultimate, skytte, vattenpoli, alpinskidåkning, yoga, klättring, fäktning, bodybuilding osv.

Nästan allt alltså. Vilka tycker ni jag ska välja? Just nu sitter jag och ringar in de tider som passar in på mitt schema.

Jag skriver ett inlägg när jag är klar med det!

//Amanda

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0