Eget internet!

I morse ringde min väckarklocka halv åtta, trots att jag inte började skolan förrän klockan 10. Varför? Jo för att en reparatör skulle komma hit och fixa mitt internet mellan 8 och 10. Reparatören kom, han fixade internet på typ 20 min och nu fungerar allt som det ska! Jag hann dessutom nästan i tid till skolan, kom bara 5 minuter sent. Toppen toppen!

Idag har det varit jättekallt här! -4 grader, blåsigt och det snöar. Tack vare floderna och närheten till Alperna är luften här mycket fuktigare än hemma, vilket gör att -4 grader känns mycket, mycket kallare än vad det gör hemma. Hu!

Efter skolan lunchade jag med Susannah, sedan fikade jag med Sophie. Hon har upptäckt en massa saker man kan göra här helt gratis, så någon gång nästa vecka ska vi gå på en slags matsoirée. Man tar med sig mat, umgås med andra studenter på skolan och förhoppningsvis har man jättetrevligt. Det finns även diskussionsgrupper, skrivgrupper och teatergrupper man kan delta i. Det ska självklart utforskas närmare!

Igår införskaffade jag ett begagnat fransk-franskt lexikon i min nya favoritaffär. De har jättemycket böcker, skivor och filmer till väldigt bra priser. Second-hand skivor, filmer, böcker och tv-serier är blandat med nya, så har man tur kan man göra riktiga kap. Jag har en känsla av att jag kommer besöka den affären snart, snart igen.

Jag var där tillsammans med en japans tjej som går i min klass, Taé. Hon har redan läst en termin franska här så hon kan Lyon. När vi var påväg hem kom hon på att hon behövde köpa "des choses asiatiques", alltså asiatiska matvaror. "Toppen!" tänkte jag som verkligen letat efter lite kryddor att sätta fart på min mat med. Vi gick till en affär som ligger tre kvarter från min längenhet där de hade alla möjliga produkter från Asien till väldigt bra priser. Härligt!

Nästa vecka har jag "vinterlov". Jag har en känsla av att det kommer bli ett väldigt bra lov! Nu ska jag göra eferrättscrêpes till migsjälv, bara för att jag är sugen!

À bientôt!
//Amanda

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0